Tullverket

Frågor och svar om standardtulldeklaration import

Vi svarar på de vanligaste frågorna om standardtulldeklaration import.

Du hittar koderna i regelspecifikationen.

För att du ska hitta information om vilka dataelement som påverkas går du in i strukturbilagan.

Dokumenten hittar du på SCTS-IMPORT.

Ett ärende kan ha status ingiven, godtagen och frigjord. Det är först vid status frigjord som varorna får lämnas ut.

Här kommer några exempel. Det är viktigt att du anger rätt förfarande i dataelement 11 09 000 000. Du kan också behöva ange ytterligare förfarande i dataelement 11 10 000 000. I dataelement 12 02 000 000 Ytterligare uppgifter ska du ange en kod. Följ deklarationshandledningen så undviker du att göra fel.

Kontaktuppgifter i deklarationen är ett frivilligt fält. Det underlättar dock hanteringen om Tullverket enkelt kan få kontakt med den som lämnat deklarationen.

En kort film som visar hur du gör.

Det ska ske innan ankomstanmälan av varorna görs.

När anmälan görs kontrollerar Tullverket att ärendet (deklaration i förväg + anmälan av varors ankomst) innehåller alla uppgifter som är nödvändiga för att deklarationen ska kunna handläggas.

  • Om ärendet inte innehåller alla nödvändiga uppgifter sammanställs behovet av rättning och meddelanden om detta skickas både till deklaranten i tulldeklarationen (för åtgärd) och deklaranten i anmälan av varors ankomst (för information). Deklaranten i tulldeklarationen har då tre kalenderdagar på sig att rätta ärendet. Om en begärd rättning inte inkommer inom tre dagar avvisas tulldeklarationen.

  • Om ärendet innehåller alla nödvändiga uppgifter kan Tullverket påbörja handläggningen av deklarationen.

I ärendelistan i e-tjänsten kan du filtrera ut deklaration i förväg (IMDP). Filtreringen visar den senast uppdaterade deklarationen överst i listan.

En standardtulldeklaration i förväg kan lämnas 30 dagar före varornas förväntade ankomst (artikel 171 i tullkodexen).

Har varorna redan ankommit till exempelvis hamnen eller flygplatsen ska ankomstanmälan göras (artikel 139 i tullkodexen). Därefter kan en standardtulldeklaration lämnas.

Uppgiftslämning enligt den reviderade bilaga B bygger på WCO:s datamodell. Det finns i huvudsak två strukturer:

  • consignment-strukturen som används för till exempel transitering och deklaration för tillfällig lagring
  • shipment-strukturen som används för tulldeklarationer.

Consignment-strukturen används i de fall då det främst är uppgifter från transportdokument som ska lämnas till tullen, medan shipment-strukturen används där det är uppgifter om varan som ska lämnas.

När det gäller importsystemet så bygger det alltså på shipment-strukturen. Den består av tre nivåer:

  • Declaration är den högsta huvudnivån. Här anges i de flesta fall uppgifter som bara kan repeteras en gång i en deklaration. Till exempel LRN-nummer.

  • Goods shipment (försändelsenivå) är också att betrakta som en huvudnivå. Uppgifter på denna nivå anses gälla för samtliga varuposter. Exempelvis ska en faktura som anges här vara relevant för alla varuposter. Gäller en faktura bara en specifik varupost, ska uppgiften i stället anges på varupostnivå. I en standardtulldeklaration kan inte Goods shipment-nivån upprepas.

  • Government Agency Goods Item (varupostnivå). Här återfinns uppgifter som gäller för en specifik varupost. Till exempel varukod. Har du flera fakturor som gäller för specifika varuposter, ska respektive faktura anges på respektive varupost.

Uppgifter anges direkt i tulldeklarationen, bland annat i Tillägg och Avdrag.

Det finns möjlighet att använda sig av en generell tullvärdedeklaration. I så fall anges dokumentkod och referensnummer under Styrkande handlingar (dataklass 12 03).

Tullvärderelaterade uppgifter eller tullvärdedeklaration vid tullvärde över 231 666 kronor

Dokumentkoder ska redovisas i 12 03 000 000 – Styrkande handlingar, förutom de dokumentkoder som utgör

  • transportdokument (12 05 000 000)
  • tidigare dokument (12 01 000 000)
  • ytterligare referensuppgifter – Y-koder (12 04 000 000).

I Tillstånd (12 12 000 000) ska olika typer av tillstånd anges. Koderna för de olika tillstånden hittar du i kodförteckningen i tulltaxan.

Uppgift om valutaslag kan endast lämnas en gång per standardtulldeklaration på huvudnivå (Goods shipment).

Tills vidare gäller följande: Om tulldeklarationen har lämnats in i TDS så ska även ändringen av den ske i samma system. Vi återkommer med besked när det blir aktuellt med annan hantering.

Välj den nya lagstiftningen när du deklarerar standardtulldeklaration import.

Vi förstår att det ibland kan vara svårt att få fram uppgiften för varor som legat flera år på tullager. Uppgift om exportör är ju inte en obligatorisk uppgift vid hänförande till tullager, det är inte heller en obligatorisk uppgift i tullagerbokföringen men kan vara en del av de styrkande handlingar som krävs enligt 178.1 c i kompletteringsförordningen (t.ex. genom en leverantörsfaktura). Det är en uppgift som kan läggas in i bokföringen om tillståndshavaren så önskar. Om Tullverket gör en tillståndsövervakning och begär styrkande handlingar för att säkerställa att det är rätt gods kan t.ex. handlingar som styrker exportörens identitet krävas i form av bland annat en leverantörsfaktura. Det finns inget som hindrar att man som tillståndshavare lägger in uppgift om exportör i den form som krävs i importdeklarationen på egen hand om detta underlättar.

Tullvärdedeklarationen kan inte lämnas på papper, utan de ska istället anges direkt i importdeklarationen i dataelement 14 07 000 000 (värderingsindikatorer) samt 14 04 000 000 (tillägg och avdrag).

Tullvärderelaterade uppgifter eller tullvärdedeklaration vid tullvärde över 231 666 kronor

Förmånsursprungsland ska endast anges om man yrkar på en förmån, dvs med förmånskod 2xx, 3xx eller 4xx. Yrkar man på en förmån, ska inte ursprungsland lämnas om det är samma som förmånsursprungsland. När det gäller varor med ursprung enligt EES-avtalet blir det lite annorlunda, främst eftersom en åtgärd krävs i tulltaxan. I dessa fall ska uppgift om förmånsursprungsland lämnas tomt, och istället ska Y-koden lämnas i dataelement 12 04 000 000. Eftersom det är olika regelverk för förmånsursprungsland och ursprungsland så kan det i vissa undantagsfall vara så att dessa blir olika. Reglerna som avgör vilket förmånsursprungslandet blir finns i aktuellt frihandelsavtal medan reglerna för ursprungsland finns i EU:s allmänna ursprungsregler.

En IMDP (importdeklaration i förväg) kan ”aktiveras” antingen över disk eller med hjälp av det elektroniska meddelandet IMDA beroende på vilken plats som varorna ankommit till.

Lager eller annan godkänd plats

Om platsen dit varorna har ankommit (varornas förvaringsplats) är ett lager (tullager, anläggning för tillfällig lagring) eller en annan godkänd plats används det elektroniska meddelandet IMDA.

Tullkontor vid Norgegränsen

Om platsen dit varor har ankommit (varornas förvaringsplats) är ett tullkontor vid Norgegränsen kan i dagsläget en tulldeklaration som har ingetts innan varornas ankomst anmäls (IMDP) aktiveras antingen av en tulltjänsteman eller med hjälp av ett elektroniskt meddelande (IMDA). För båda alternativen krävs att chauffören besöker tullkontoret för manuell hantering av ärendet.

  • Det enklaste är att chauffören går in på tullkontoret, där tulltjänstemannen aktiverar tulldeklarationen manuellt och frigör varorna. Du behöver då inte ha aktiverat deklarationen genom det elektroniska meddelandet IMDA.

  • Om du har aktiverat tulldeklarationen genom en IMDA faller ärendet ändå ut för manuell handläggning och tulltjänstemannen måste frigöra varorna. Chauffören måste därför fortfarande besöka tullkontoret för manuell hantering av ärendet.

    Tänk också på att du i dessa fall måste göra en ändring av den ursprunglig tulldeklarationen och lämna uppgift om IG- eller MRN-nummer i dataelement 12 01 000 000 – Tidigare dokument. Har du inte dessa uppgifter behöver du kontakta lagret eller tullkontoret för att få dem.

Använd fordonsanmälan för snabbare handläggning

För att underlätta handläggningen rekommenderar vi att du använder blanketten ”Fordonsanmälan” (Tv 650.1) som chauffören lämnar över disk. I fordonsanmälan refererar du till den sedan tidigare ingivna tulldeklarationen (LRN) tillsammans med uppgifter om transportmedlet och andra eventuella varor i lasten.

Efter frigörandet av varorna kan ett annat ombud, än det ombud som skickade in standardtulldeklarationen, eller deklaranten själv skicka in en ansökan om ändring (IMDC).

Observera att via e-tjänsten är det endast den uppgiftslämnare som skickat in den ursprungliga deklarationen som kan ansöka om ändring. Det betyder att i de fall en standardtulldeklaration lämnats av ett ombud, så måste ombudet också ansöka om ändringen.