Tullräkningar
Du får en tullräkning när du har importerat en vara och inte betalat avgifterna i samband med att du deklarerade varan. Du kan hantera dina tullräkningar på flera olika sätt beroende på vad ditt företag har för behov.
För att kunna betala dina avgifter via tullräkning istället för i direkt anslutning till importtillfället behöver du ett tillstånd till betalningsanstånd hos Tullverket. När du har beviljats tillståndet registreras du som kredithavare.
Ansök om tillstånd till betalningsanstånd.
Tullräkningens syfte är att informera om betalningen. För att ta del av fler uppgifter om sändningen, till exempel ursprungsland, avsändare och varuslag, kan du använda dig av våra e-tjänster Tulldeklaration import och Statistik import. Det är en förändring jämfört med när du deklarerade enligt den gamla lagstiftningen då fler uppgifter fanns med i tullräkningen.
Tulldeklaration import (e-tjänst)
Statistik import (e-tjänst)
Vilka uppgifter finns i en tullräkning?
För varje ärendepost i tullräkningen framgår
- Tullverkets interna referensnummer (under rubriken Tullid)
- Deklarationstyp (till exempel Standardtulldeklaration)
- Godtagandedatum (under rubriken Taxebest dag)
- Summering för ärendeposten.
- MRN-nummer (Master Reference Number) som deklarationens identifikationsnummer
- LRN-nummer (Local Reference Number)
- Er referens (frivillig uppgift)
- Avgiftskod och belopp (varje typ av avgift har en egen kod)
- Uppgifter för mervärdeskatteändamål (reg.nr, monetärt tullvärde, beslutsdatum och laghänvisning)
Hur får du din tullräkning?
Företag som ansöker och beviljas tillstånd till betalningsanstånd blir automatiskt anslutna till e-tjänsten Tullräkning.
Med den tjänsten kan du
- se och hämta tullräkningen som pdf-fil på tullverket.se
- få ett meddelande via e-post eller sms när det finns ny tullräkning att hämta
- hämta tullräkningen samma dag som den ställs ut.
Läs mer om e‑tjänsten Tullräkning.
Andra sätt att få dina tullräkningar
- Tullräkning i XML-format – skickas direkt till ditt företags affärssystem via EDI (e-tjänst). Observera att denna lösning kommer att ersättas av Peppol i mars 2025.
Läs mer om Tullräkning EDI i XML-format.
Läs om Peppol på sidan Nytt faktureringssystem - Tullräkning via Mia meddelanden – skickas som digital post via Mina meddelanden (e-tjänst).
- Papperstullräkning med vanlig post. En papperstullräkning innehåller färre uppgifter än ovan och skickas ut cirka tio dagar före förfallodagen.
Betala tullräkningen på olika sätt
Du måste betala tullräkningen så att pengarna är Tullverket tillhanda senast fredagen i den fjärde veckan efter importtillfället. Det innebär att du i snitt har 30 dagar på dig att betala, räknat från importtillfället.
Du som hanterar dina tullräkningar elektroniskt får tullräkningen samma dag som den ställs ut.
Du som tar emot dina tullräkningar på papper får dem cirka tio dagar före förfallodagen eftersom Tullverket normalt skickar ut tullräkningar på måndagen i tredje veckan efter importtillfället. Om du inte har fått en tullräkning bör du kontakta Tullverket.
Betala från utlandet
Du som betalar din tullräkning från utlandet behöver ange det Iban-nummer och den Bic-beteckning som står på tullräkningen.
Iban är en internationell standard för kontonummer som används vid betalningar till och från utlandet för att göra betalningen säkrare och gå snabbare. Ett svenskt Iban-nummer inleds med bokstäverna SE och består av totalt 24 tecken.
Bic är en internationell säkerhetsstandard för att identifiera banker. En Bic-beteckning består av åtta eller elva tecken.
Betala via autogiro
Du kan betala tullräkningen via autogiro. Det är viktigt att du har pengar på kontot senast bankdagen före förfallodagen för att betalningen ska bli betald i tid.
Du som har autogiro får ändå tullräkningar där beloppen du ska betala framgår. Det står också på tullräkningarna att du har autogiro.
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Innehållet är justerat för att stämma med tullräkningar som ställs ut för deklarationer som har lämnats i det nya importsystemet.