Tullverket

Behörigheter

I den här tjänsten kan du som användare hantera dina användaruppgifter och du som är behörighetsadministratör lägga till och ta bort användare och hantera användarnas behörigheter.

Vad kan jag göra inne i e-tjänsten Behörigheter?

Du kan

  • ändra dina uppgifter: namn, e-post, telefonnummer och lösenord
  • se behörighetsadministratörerna för företaget samt deras kontaktuppgifter
  • se dina egna behörigheter.

Vad kan jag göra inne i e-tjänsten Behörigheter som behörighetsadministratör?

Du kan

  • lägga till användare i ditt företag
  • koppla bort användare från ditt företag
  • hantera användarnas behörigheter till olika tjänster
  • lägga till nya behörighetsadministratörer
  • ta bort behörighetsadministratörer.

En användare som kopplats bort kan fortfarande logga in i e-tjänsterna men har inte tillgång till företagets tjänster och uppgifter.

I inloggat läge i Tullverkets e-tjänster kan du alltid

  • ändra dina uppgifter: namn, e-post, telefonnummer och lösenord
  • byta företag som du representerar.

Hur gör jag som ombud?

När du loggar in i Tullverkets e-tjänster ska du välja det företag du representerar. Om det aktuella företaget inte finns i företagsväljaren, kontrollera med behörighetsadministratören på företaget att de har lagt till dig i sina e-tjänster.

Du behöver aktivt välja det företag du ska agera ombud för i företagsväljaren.

Om du väljer ditt eget företag i företagsväljaren är det i ditt eget företagsnamn du kommer agera.

Har vi någon behörighetsadministratör?

Du kan se vem eller vilka som är behörighetsadministratör i listan över användare inne i e-tjänsten Behörigheter. Under kolumnen med rubriken Behörighetsadministratör kan du se om det står Ja eller Nej på varje användare.

Det/de namn som representeras av ett ja är behörighetsadministratör.

Hur gör jag?

Hur kopplar jag bort en användare från mitt företag?

  1. Klicka på användarens namn i listan över alla användare.
  2. Välj Koppla bort användare högst upp på sidan.
  3. Nu får du upp en dialogruta. Klicka på Ta bort företagskoppling för att bekräfta.

Hur lägger jag till användare?

  1. Klicka på Lägg till användare.
  2. Här kan du skriva in uppgifterna för den nya användaren.
  3. Klicka på Lägg till användare. Nu finns den nya användaren i listan över alla användare.

Hur ändrar jag mina uppgifter?

  1. Klicka på pilen bredvid ditt inloggningsnamn.
  2. Välj Ändra uppgifter.
  3. Skriv in de nya uppgifterna och klicka på Spara.

Hur lägger jag till en behörighetsadministratör?

Behörighetsadministratören kan ge flera personer på företaget behörighet som behörighetsadministratörer.

  1. I listan över användare kan du klicka på den person som ska få status som behörighetsadministratör.
  2. När du har klickat på personen kommer det upp en ny lista där du ser alla tjänster och vilka av dem som personen har behörighet till.
  3. Klicka i rutan till vänster om Behörighetsadministratör i listan, så att rutan blir ifylld och blå.
  4. Längst ner på sidan måste du nu klicka på Spara behörigheter för att spara dina nya inställningar.

På samma sätt kan du gå in på den person som inte längre ska ha status som behörighetsadministratör och klicka ur den blå rutan, så att den blir tom. Personen kommer därefter inte längre vara behörighetsadministratör.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Informationen är uppdaterad enligt samma innehåll och benämningar som i e-tjänsten.