Reservrutin för anmälan av varors ankomst (Ava) och deklaration för tillfällig lagring (DTL)
Här får du veta vad du ska göra om du har råkat ut för driftstörningar och behöver lämna en anmälan av varors ankomst (Ava) eller deklaration för tillfällig lagring (DTL) för varor som ankommit via flyg.
Driftstörning hos deklarant eller ombud
Tullverket planerar att utveckla systemstöd för att lämna Ava och DTL via Tullverkets E-tjänster. Om du som deklarant eller ombud har driftstörning i ditt system kommer du då att kunna lämna Ava och DTL via E-tjänsterna istället. Fram till dess gäller nedan.
Om felet finns i ditt system som deklarant eller ombud kan du medges ett alternativt lossningstillstånd och förflyttning av varor till en godkänd plats. Du lämnar en begränsad mängd uppgifter om ankomsten via e-post till:
Ange ”Begäran om lossningsmedgivande_platskod_ankomstdatum” i ämnesraden.
Får du inget svar inom 30 minuter får du passivt medgivande att lossa och flytta varor till den plats du angett i e-postmeddelandet. Varorna är i tillfällig lagring från tidpunkten då Tullverket tar emot ditt e-postmeddelande.
- LRN-nummer (om det finns ett sådant)
- Anvisad plats för anmälan (UN/LOCODE)
- Tidpunkt för anmälan
- Flightnummer
- Referens till Summarisk införseldeklaration (Sid) – Gäller inte vid avslut av ETD-transitering
- Transportdokumentnummer
- Varornas förvaringsplats (platskod, tidigare godslokalkod)
Observera att du måste invänta att driftstoppet är över och skicka in en digital DTL enligt ordinarie rutin innan det är aktuellt att hänföra varor till ett tullförfarande.
Driftstörning hos Tullverket
Om det uppstår en driftstörning mellan ditt företags datasystem och Tullverkets mottagningsfunktion eller i Tullverkets system för berörda meddelanden så kan du som deklarant eller ombud åberopa reservrutin. Detta gäller i följande situationer:
- det har gått mer än 30 minuter från den tidpunkt du skickade in ankomstanmälan eller deklaration för tillfällig lagring och du ännu inte har fått svarsmeddelande från Tullverket, eller
- Tullverket har meddelat via mejl att reservrutinen kan användas.
Reservrutinen förändrar inte skyldigheten att lämna anmälan om varors ankomst eller deklaration för tillfällig lagring i Tullverkets system när de åter är i drift.
Kontakta oss för att åberopa reservrutin
För att få använda reservrutinen ska du ansöka och få ett godkännande. Så här gör du:
Under kontorstid, vardagar 08.00-16.00
Mejla ansökan med motsvarande uppgifter som skulle lämnas digitalt till:
reservrutin.ava.dtl@tullverket.se
Ange ”Ansökan om reservrutin Ava” eller ”Ansökan om reservrutin DTL” i ämnesraden.
Utanför kontorstid
Ring oss på telefonnummer 08-456 65 60 för att meddela att reservrutin åberopas, samt skicka ett mejl med motsvarande uppgifter som skulle lämnas digitalt till:
reservrutin.ava.dtl@tullverket.se
Ange ”Ansökan om reservrutin Ava” eller ”Ansökan om reservrutin DTL” i ämnesraden.