Kom igång att deklarera via EDI
EDI är en förkortning som står för Electronic Data Interchange, elektroniskt informationsutbyte. Alla som ska kommunicera med Tullverket via EDI behöver ansöka om registrering för kommunikation via EDI (TVEDI).
För att ditt företag ska kunna använda EDI för att deklarera behövs ett tekniskt och formellt godkännande för anslutningen av ert tullsystem till Tullverket.
För systemutvecklare
På sidan EDI för systemutvecklare finns information för företag och systemleverantörer som ska utveckla ett tullsystem.
För uppgiftslämnare
Följ stegen för att komma igång med elektroniskt informationsutbyte via EDI.
Identifiera vilka meddelanden ditt företag behöver för sin tullverksamhet
Identifiera vilka EDI-meddelanden som ditt företag önskar skicka och ta emot från Tullverket. För att deklarera via EDI måste företaget hantera olika meddelanden beroende på sin verksamhet. För en del meddelanden behövs ytterligare tillstånd och registreringar.
Välja EDI-system för att skicka EDI-meddelanden
Ditt företag kan välja att skaffa ett system som genomgått godkända tester eller utveckla ett eget. Se vilka EDI-system som genomgått godkända tester och där systemleverantörer har önskat att få resultatet publicerat.
Ansöka om registrering för kommunikation via EDI (TVEDI)
För att ansluta det valda systemet till Tullverket behöver ditt företag ansöka om Registrering för kommunikation via EDI (TVEDI). I ansökan ska de tekniska förutsättningarna för EDI-systemets kommunikation med Tullverket anges.
Anmäla kontaktperson för att hantera signeringscertifikat och beställ signeringscertifikat
Vid informationsutbyte med Tullverket via EDI används ett PKI-baserat säkerhetskoncept. I samband med ansökan om TVEDI måste ditt företag även anmäla en eller flera kontaktpersoner som fått fullmakt för att hantera signeringscertifikat.
Genomför godkända tester
När företaget har fått TVEDI måste EDI-kommunikationen mellan Tullverket och företaget testas och godkännas. Ditt företag ska göra slutprov för de meddelanden som ni avser att använda i produktion. När godkända slutprov är utförda kan ditt företag börja skicka och ta emot meddelanden i produktionsmiljön under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.
Beställa aktivering av prenumerationstjänster
Ska ditt företag ta emot prenumerationsmeddelanden i produktion så behöver företaget anmäla vilken platskod eller deklarant som ska användas för att aktivera meddelandet. Beställningen skickas i samband med, eller efter, genomförda slutprov.
Du kanske också är intresserad av
Här svarar vi på de vanligaste frågorna om EDI.
Omställning pågår till en helt digitaliserad tullhantering. Det innebär att dagens EDI-system behöver anpassas och investeringar behövs i ett nytt systemstöd.