Tullverket

Frågor och svar om Systemet för godkänd ekonomisk aktör (AEO)

Vi svarar på vanliga frågor om Systemet för godkänd ekonomisk aktör.

Finns det en användarmanual till Systemet för godkänd ekonomisk aktör?

Ja, det finns en användarmanual till Systemet för godkänd ekonomisk aktör. Den hittar du längst upp till höger inne i systemet. Gör så här:

  1. Logga in i Systemet för godkänd ekonomisk aktör.
  2. Klicka på menyn högst upp till höger.
  3. Välj Användarhandledning – vanliga frågor.
  4. Klicka på Öppna under "EAEO".

Jag har ett AEOC eller AEOS i dag och vill söka det kombinerade AEO-tillståndet AEOC/S. Hur gör jag?

Om du sedan tidigare har ett AEOC-tillstånd och vill ansöka om det kombinerade tillståndet AEOF gör du så här:

  1. Logga in i Systemet för godkänd ekonomisk aktör.
  2. Gå in i fliken EAEO och Mina tillstånd.
  3. Klicka på ikonen som ser ut som ett öga under rubriken Åtgärder.
  4. Välj fliken Ansök om kombinerat AEO tillstånd. Den ansökan som är knuten till det redan befintliga tillståndet (AEOC) kommer då upp och är förifylld med samma uppgifter. Dessa uppgifter går även att ändra här. Fält 2 är redan förifyllt automatiskt med det kombinerade tillståndet AEOF och kan inte redigeras.
  5. Här är du tvungen att ladda upp ett egenbedömningsformulär för att komma vidare och skicka in din ansökan.

Var hittar jag min tidigare AEO-ansökan?

Oavsett om du har sökt ditt AEO-tillstånd via Systemet för godkänd ekonomisk aktör eller via pappersansökan (före oktober 2019) finns din AEO-ansökan att hitta under Mina AEO-ansökningar. Gör så här:

  1. Logga in i Systemet för godkänd ekonomisk aktör.
  2. Gå in i fliken EAEO och klicka på Mina AEO ansökningar.
  3. Klicka på Åtgärder.
  4. Obs! För att se ditt egenbedömningsformulär som är bifogad den ursprungliga ansökan måste du gå in i fliken Mina inlämnade ansökningar. Här kan du ladda ned ditt ursprungliga egenbedömningsformulär.

Jag har ansökt om ett AEO-tillstånd men vill nu återkalla detta. Hur gör jag?

Du har möjlighet att återkalla din ansökan så länge inte ett AEO-tillstånd har blivit utfärdat knutet till ansökan. Gör så här:

  1. Logga in i Systemet för godkänd ekonomisk aktör.
  2. Klicka på EAEO och fliken Mina AEO ansökningar.
  3. Klicka på ikonen som ser ut som ett öga under rubriken Åtgärder.
  4. Klicka på Begär återkallande.

Jag har ett AEO-tillstånd i dag och vill återkalla det. Hur gör jag?

Om du vill återkalla ditt AEO-tillstånd loggar du in på Systemet för godkänd ekonomisk aktör och följer denna instruktion. Gör så här:

  1. Logga in i Systemet för godkänd ekonomisk aktör.
  2. Klicka på EAEO. Tillståndet finns i fliken Mina AEO-tillstånd.
  3. Klicka på ikonen som ser ut som ett öga under rubriken Åtgärder på det giltiga tillståndet.
  4. Klicka på Begär återkallelse.
  5. Fyll i anledningen till varför du vill återkalla tillståndet och ange datum för återkallelse.
  6. Om ett företag med det kombinerade tillståndet väljer att återkalla kommer alternativet Tillståndsindikator att vara valbart. Klickar du i den här rutan behöver du i fritextfältet ange vilken del av tillståndet som ska återkallas (AEOC eller AEOS). Klickar du inte inte i Tillståndsindikatorn väljer du att återkalla hela tillståndet.
  7. Tillståndsindikatorn kommer endast upp och blir valbar om företaget har ett kombinerat tillstånd. Har man bara endast AEOC eller AEOS är tillståndsindikatorn spärrad (grå).

Jag har ett AEO-tillstånd och vill lämna information till Tullverket om ändringar, förändringar eller händelser som rör mitt AEO-tillstånd, hur gör jag det?

All information om förändingar ska lämnas via Systemet för godkänd ekonomisk aktör.

Rapportera förändringar

Jag har sparat ett utkast av en AEO-ansökan i Systemet för godkänd ekonomisk aktör, hur länge finns utkastet tillgängligt?

Ett sparat utkast av AEO-ansökan finns tillgängligt i 30 dagar i Systemet för godkänd ekonomisk aktör. Efter de 30 dagarna raderas utkastet.

Sidan uppdaterades:

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)