Tullverket

Lediga jobb

Tullverkets söker operativa handläggare till Uppbörd

Vill du arbeta i en myndighet som gör skillnad i samhället och ha meningsfulla och intressanta arbetsuppgifter inom handel och tullhantering? I så fall är Tullverket något för dig.

Uppbördsavdelningen är en av Tullverkets fyra operativa avdelningar. Vår huvudsakliga verksamhet sker på orterna Sundsvall, Stockholm, Malmö samt Göteborg. Verksamhetsområdena inom Uppbördsavdelningen är tillstånd, efterkontroll och uppbördsbevakning.

Uppbördsbevakningen utgör den del inom Uppbördsavdelningen som bland annat ansvarar för övervakning av pågående tullförfaranden, återbetalning och eftergift av tull, ändring av tulldeklaration efter frigörande, tulltillägg samt utredning av bristande efterlevnad av en skyldighet enligt tullagstiftningen. Totalt, inom Uppbördsbevakningen arbetar ca 60 tjänstemän, fördelade på 3 gruppchefer.

Du kommer organisatoriskt tillhöra Uppbördsbevakningen i Malmö.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

Som operativ handläggare inom Uppbördsbevakningen fattar du dagligen många myndighetsbeslut. Dina arbetsuppgifter består av att kontrollera tulldeklarationer för gods som omfattas av tullbestämmelserna. Handläggaren säkerställer att företag och privatpersoner efterlever tullbestämmelserna.

Som operativ handläggare arbetar du mycket självständigt och arbetet utförs i ett flertal elektroniska system. Arbetet innefattar mycket telefonkontakt med speditörer, företag, privatpersoner och andra myndigheter.

Arbetet innefattar även ständigt nya frågeställningar och situationer vilket innebär att handläggaren behöver vara både flexibel och problemlösande. Vi arbetar såväl i grupp som individuellt. Arbetstiden / normtiden är måndag till fredag 8.00-16.30.

Vi söker dig som har:

• Avslutad gymnasieutbildning med godkänt betyg i Matte B/2, Engelska B/6 och Svenska B/2 samt minst 3 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete under de senaste 5 åren.

alternativt

• Avslutad kvalificerad Yrkesutbildning eller Yrkeshögskoleutbildning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, alternativt studier om minst 60 p / 90 högskolepoäng inriktning inom spedition, logistik, ekonomi, juridik, statsvetenskap. Minst 1 års dokumenterad erfarenhet av tullrelaterat arbete under de senaste 3 åren.

Du skall dessutom ha:

• God förmåga att uttrycka sig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift.
• Svenskt körkort, klass B för personbil.

Det är meriterande om du har:

• Arbetslivserfarenhet av handläggning eller ärendeadministration från annan offentlig verksamhet.
• Arbetslivserfarenhet från verksamhet som arbetar med logistik, spedition eller internationell handel.
• Erfarenhet av arbete inom service eller liknande arbetsuppgifter, till exempel arbete med kundkontakter.
• Erfarenhet av arbete inom Tullverket.
• Ett tredje språk, utöver svenska och engelska.
• Goda IT kunskaper.

Personliga egenskaper

Arbetet kräver att du som person har stor social kompetens och god samarbetsförmåga. Du är ansvarstagande, serviceinriktad, har integritet och kan utifrån givna ramar självständigt verka inom ett område och våga ta egna initiativ. Andra viktiga egenskaper är att du har förmåga att hantera stora arbetsmängder och prioritera det väsentliga, samt att kunna lösa problem och ta beslut med bra kvalitet. Vidare är det viktigt att du är noggrann och att du har gott omdöme.

Som medarbetare i Tullverket är du professionell och arbetar enligt vår värdegrund, ansvarstagande, helhetssyn och nytänkande.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Referensnummer: PER 2022-525.

Placeringsort: Malmö.

När anställningen börjar kommer du att genomgå en grundutbildning som ger dig en grundläggande kunskap om begrepp och principer inom hanteringen av import- och exportvaruflödena. Beroende på upplägg varvas grundutbildningen med avdelningsspecifik arbetsplatsförlagd utbildning främst på din anställningsort, men kan även förläggas på annan ort.

Det kan förekomma resor och övernattningar i tjänsten.

Anställningen inleds med 6 månaders provanställning. Individuell lönesättning tillämpas.

Tillträdesdag enligt överenskommelse, dock senast 1 november.

Vi tycker att det är viktigt med balans mellan arbete och privatliv och våra förmåner omfattar bland annat friskvård, subventionerade läkemedel och goda semester- och pensionsvillkor.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan en anställning kan komma i fråga kommer du även att drogtestas och vi genomför även en bakgrundkontroll.

För oss är det självklart med en arbetsplats som är inkluderande och vi eftersträvar jämställdhet och mångfald.

För mer information och ansökan

Upplysningar om tjänsten kan lämnas av Peter Nielsen, 040-661 30 33, Niklas Eriksson Petrescu, 040-661 31 36 och Helén Persson 040-661 30 44. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att ringa Tullverkets PA-support, 060-67 25 85.

Fackliga företrädare är för OFR-P/TULL-KUST, Eva Gundel, 040-661 31 72 och för Saco-S, Cathrine Hobler, 040-661 33 64.

Din ansökan med ett medföljande personligt brev samt CV/meritförteckning, ska ha inkommit till Tullverket senast den 17 juli 2022. Du ansöker via det elektroniska ansökningsformuläret här nedan.

 

2022-06-07

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Quality assured

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.
Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.
4000