![Tullverket](/images/18.7df61c5915510cfe9e7103ff/Tullverket-Logo-Print.png)
Frågor och svar om summarisk införseldeklaration och ICS2
Vi svarar på vanliga frågor om summarisk införseldeklaration och ICS2.
Vem har ansvar för att lämna in uppgifterna?
Huvudansvaret för att lämna summarisk införseldeklaration, ligger hos transportören eller deras ombud. Det kan innebära att exempelvis en speditör tillhandhåller uppgifter som behövs för att transportören ska kunna lämna en summarisk införseldeklaration.
När ska den summariska införseldeklarationen lämnas?
Summarisk införseldeklaration kan tidigast lämnas 200 dagar innan transportmedlets ankomst.
När den senast ska lämnas beror på hur varan transporteras:
- För flyg ska summarisk införseldeklaration lämnas före lastning i tredje land.
- Tidsfristen för andra transportsätt kan du läsa om här.
Behöver mottagaren och/eller avsändaren göra något för att kunna skicka varor?
Avsändare och mottagare är inte direkt involverade i den summariska införseldeklarationen, om det inte är så att de innehar kompletterande nödvändiga uppgifter. Dessa uppgifter kan då transportföretaget efterfråga hos dem.
Vad behöver vi göra för att ansluta till ICS2?
För att kunna lämna uppgifter i ICS2 behöver företaget genomföra godkända tester. Ni behöver Eori-nummer, tillgång till Tullverkets e-tjänster samt ett signeringscertifikat. Sedan anmäler ni er för testningen till ICS2.helpdesk@tullverket.se.
Läs mer på sidan Så här gör du för att lämna uppgifter till det nya importkontrollsystemet, ICS2.
I vilket land ska vi anmäla att vi vill utföra testning och/eller ansluta till ICS2?
Ni vänder er till det land där företaget har Eori utfärdat, exempelvis ett företag med svenskt Eori ska kontakta Tullverket i Sverige.
Om företaget inte har ett Eori-nummer, är det i det EU-land där det första tullförfarandet sker som företaget ansöker om Eori, samt anmäler sig till testning av systemet.
Hur går själva testningen till?
På EU-kommissionens webbplats finns handledning, material och underlag för testning, ICS2 EO Self-Conformance Documentation (dokumenten är på engelska).
Vilken roll "business role" har vi? Är vi maritime carrier eller maritime house filer?
Vilken roll ni har beror på vilka uppgifter om sändningen som ni hanterar och lämnar in.
- En maritime carrier tillhandahåller uppgifter på master consignmentnivå. Exempel på sådana uppgifter är information om fartygets nummer, transportväg, ankomst- och avgångstider, första införseltullkontoret (Customs Office of First Entry, COFE), förteckning över containrar och liknande.
Carrier omfattar vanligtvis transportören, den som för in varorna eller den som tar på sig ansvaret för transporten av varorna till unionens tullområde. I ICS2-HTI-definitions förklaras Carrier enligt följande:
“Carrier means in the context of entry, the person who brings the goods, or who assumes responsibility for the carriage of the goods, into the customs territory of the Union. However,
1) in the case of combined transportation, ‘carrier’ means the person who operates the means of transport which, once brought into the customs territory of the Union, moves by itself as an active means of transport;
2) in the case of maritime or air traffic under a vessel-sharing or contracting arrangement, "carrier" means the person who concludes a contract and issues a bill of lading or air waybill for the actual carriage of the goods into the customs territory of the Union.”
- En maritime house filer innehar och lämnar uppgifter om gods på house consignmentnivå. De har mer detaljer kring en försändelse såsom information om avsändare och mottagaren (exempelvis namn, e-postadress, telefonnummer) och uppgifter om försändelsens innehåll (exempelvis varubeskrivning).
En house filer kan vara ett åkeri, en ground handling agent, en importör, en ship broker eller liknande.
EU-kommissionens frågor och svar
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Teknisk ändring