Effektivare sanktioner mot Ryssland genom "no Russia clause"
När du exporterar varor till ett land utanför EU ska du i kundavtalet förbjuda återexport av vissa känsliga varor till Ryssland och Belarus. Genom en Y-kod visar du som exportör att kravet på avtalsklausul som förbjuder återexport till Ryssland är uppfyllt eller att ett undantag från kravet är tillämpligt.
För att förhindra kringgående av sanktionerna mot Ryssland införde EU i och med det 12:e sanktionspaketet en skyldighet för exportörer att förbjuda återexport av vissa känsliga varor till Ryssland. Däribland finns varor inom luftfart, flygbränsle, skjutvapen och varor på förteckningen över gemensamma högprioriterade produkter.
Kravet innebär att en avtalsklausul ska ingå som en del i kundavtalet, som förbjuder återexport till Ryssland, en så kallad "no Russia clause". Dessutom ska klausulen innehålla lämpliga rättsmedel vid åsidosättande av den avtalsenliga skyldigheten.
Se artikel 12 g i (EU) 833/2014, Rysslandsförordningen samt artikel 8 g (EU) 765/2006, Belarusförordningen. Bestämmelserna mot kringgående är i princip de samma för såväl sanktionerna mot Ryssland som mot Belarus.
Om tredjelandsmotparten bryter mot de skyldigheter som framgår av avtalets "no Russia clause" ska exportören underrätta den behöriga myndigheten i den medlemsstat där exportören är bosatt eller etablerad. I Sverige är Tullverket utsedd till behörig myndighet enligt artikel 12g i 833/2014, i lydelse enligt rådets förordning (EU) 2023/2878 (12:e sanktionspaketet).
Åtgärder i Tulltaxan
Till de specifika varor som omfattas av kravet på avtalsklausul finns Y-koder som exportören måste ange vid deklarationstillfället. Genom en Y-kod visar du som exportör att kravet på avtalsklausul som förbjuder återexport till Ryssland är uppfyllt eller att ett undantag från nämnda krav är tillämpligt. Se nedan.
Undantag görs för partnerländer som i skrivande stund är USA, Japan, Sydkorea, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Norge, Schweiz, Lichtenstein och Island.
Ytterligare undantag görs för offentliga kontrakt som ingåtts med en offentlig myndighet i tredjeland eller med en internationell organisation.
Åtgärd 780 Exportkontroll Ryssland
- Y227
Kontraktet förbjuder återexport till Ryssland och återexport för användning i Ryssland – artikel 12g.1 i förordning (EU) nr 833/2014 - Y228
Förbuden i artikel 12g.1 i rådets förordning (EU) nr 833/2014 är inte tillämpliga (se avtalsundantagen i artikel 12g.2 b) - Y229
Offentliga kontrakt som ingås med en offentlig myndighet i ett tredjeland eller med en internationell organisation – artikel 12g.2a i förordning (EU) 833/2014
Åtgärd 781 Exportkontroll Belarus
- Y230
Kontraktet förbjuder återexport till Vitryssland och återexport för användning i Vitryssland – artikel 8g.1 i rådets förordning (EG) nr 765/2006 - Y231
Förbuden i artikel 8g.1 i rådets förordning (EG) nr 765/2006 är inte tillämpliga (se avtalsundantagen i artikel 8g.2). - Y232
Offentliga kontrakt som ingås med en offentlig myndighet i ett tredjeland eller med en internationell organisation – artikel 8g.3 i rådets förordning (EG) nr 765/2006
Ytterligare skärpta krav för att motverka kringgående
Som en ytterligare åtgärd att motverka kringgående har artikel 12gb införts i Rysslandsförordningen respektive artikel 8ga Belarusförordningen. Syftet är även i detta fall att förhindra vidareexport av känsliga produkter via tredje land till Ryssland.
För att minska riskerna för avledning till Ryssland ska EU-baserade verksamhetsutövare identifiera och bedöma riskerna för export till Ryssland, vilket även inkluderar krav på att dokumentera riskbedömningar. EU-baserade verksamhetsutövare ska även säkerställa att dotterbolag etablerade utanför EU uppfyller samma krav som moderbolaget.
Dessa krav gäller från och med den 26 december 2024 enligt Rysslandsförordningen och från och med den 2 januari 2025 enligt Belarusförordningen.
Fördjupad information
Sidan uppdaterades: