Tullverket

2018-11-21

Nyhet

Ditt betalningsanstånd flyttas över till Systemet för tullbeslut

Tullverket har börjat flytta över tillstånd till betalningsanstånd till det EU-gemensamma Systemet för tullbeslut. Du som har betalningsanstånd måste därför ha tillgång till Tullverkets webbtjänster.

Tullverket har tidigare informerat om att vi flyttar över tillstånd från vårt nationella register till Systemet för tullbeslut. Nu har turen kommit till betalningsanstånd.

I samband med att ditt tillstånd flyttas över får du ett brev där vi uppmanar dig att logga in i Systemet för tullbeslut för att kontrollera att du kommer in. Det är viktigt eftersom det är där vi kommer att kommunicera med dig angående företagets tillstånd (till exempel om vi överväger att återkalla det). För att kunna logga in i Systemet för tullbeslut behöver du ha tillgång till Tullverkets webbtjänster.

Vad innebär det här för dig?

I samband med överflyttningen har Tullverket fått många frågor om bland annat behörigheter och inloggning. Här kan du läsa om hur du ska hantera just din situation.

Vår speditör sköter all vår tullhantering!

Du behöver ändå kunna logga in i Systemet för tullbeslut eftersom det är där vi kommer att meddela dig om vi till exempel överväger att återkalla ditt tillstånd. Sök därför tillgång till Tullverkets webbtjänster om företaget inte redan har det.

Mitt företag har inte tillgång till Tullverkets webbtjänster!

Då behöver ni fylla i och skicka in en ansökan som du hittar genom att följa länken under "Läs mer" längre ner på den här sidan.

Jag vet inte om vi har tillgång till Tullverkets webbtjänster!

Du kan prova att logga in i tjänsterna på tullverket.se genom att följa länken nedan. Om det inte fungerar eller om du saknar inloggningsuppgifter, klicka på länken ”inloggningshjälp” på inloggningssidan för vidare anvisningar.

Prova att logga in på tullverket.se.

Jag har tillgång till webbtjänsterna men kan inte logga in i Systemet för tullbeslut!

Om du kommer in i webbtjänsterna men inte vidare till Systemet för tullbeslut saknar du sannolikt behörighet för det systemet.

Be behörighetsadministratören på företaget att kontrollera det genom att logga in i webbtjänsterna, gå in under Behörigheter, välja rätt person och titta vilka behörigheter du har. Om du saknar behörigheten kan den behörighetsansvarige ge dig den genom att markera behörigheten "Systemet för tullbeslut" och sedan klicka på Spara behörigheter.

När detta är gjort testar du att logga in igen.

Vi har inte längre någon tullverksamhet och vill ta bort tillståndet!

Om företaget inte längre bedriver någon tullverksamhet, inte har tillgång till webbtjänsterna och du vill återkalla företagets betalningsanstånd kan du meddela oss det genom att skicka ett mejl till eh.foretagsforandringar@tullverket.se. Då hjälper vi dig att ta bort tillståndet.

Ett företag som har tillgång till webbtjänsterna ska däremot återkalla tillståndet genom att logga in i Systemet för tullbeslut.

Läs om att återkalla ett tillstånd.

Jag vill veta mer om Systemet för tullbeslut!

På tullverket.se kan du läsa mer om Systemet för tullbeslut. Följ länken som du hittar under Läs mer nedan.

Läs mer

Läs mer om Tullverkets webbtjänster och ansök om tillgång till tjänsterna.

Läs mer om Systemet för tullbeslut.