Tullverket

När något gått snett

Det är inte alltid det går som du tänkt dig när du handlar på nätet. Här får du veta hur du går till väga för att till exempel begära att få tullavgiften tillbaka eller när du skickar en vara i retur eller för reparation.

Jag har betalat för mycket tull och moms

Om du anser att du har betalat för hög tullavgift eller moms på en vara som du har beställt på nätet kan du få beslutet om tull och andra avgifter ändrat. Tullverket kan ändra beslutet om du ansöker om ändring inom tre år från den dag då du fick veta hur mycket du skulle betala.

Du ansöker själv om ändringen om du har fått din vara, antingen genom att du själv har hämtat ut den eller genom att ett transportföretag har levererat den till dig.

Om du inte har hämtat ut varan än är det transportföretaget som ansöker om ändringen.

Så här gör du

Du ansöker genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande till Tullverket och berätta vad du anser är fel. Följande uppgifter behöver vara med:

  • tull-id (den kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror som du hittar på fakturan från transportföretaget som har fraktat din vara)
  • dina bankuppgifter (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer).

Bifoga även ett kontoutdrag (från ditt bankkonto eller från Paypal) som visar summan du har betalat för varan.Skicka brevet eller e-postmeddelandet till:

E-postadress: omprovning@tullverket.se

Postadress:
Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Jag vill returnera en vara

När du returnerar en vara som du har köpt på nätet kan du få tillbaka tullavgift, moms och eventuellt andra avgifter som du betalade när du köpte varan. För att Tullverket ska betala tillbaka pengarna behöver vi ogiltigförklara tulldeklarationen. Det kan vi göra om du gör en retur inom 90 dagar från den dag då Tullverket tog emot din tulldeklaration.

Så här gör du

Du ansöker om att Tullverket ska ogiltigförklara tulldeklarationen för varan genom att skriva ett brev eller e-postmeddelande och berätta vad som har hänt. Följande uppgifter behöver vara med:

  • tull-id (den kombination av två eller tre bokstäver och sju eller åtta siffror som du hittar på fakturan från transportföretaget som har fraktat din vara)
  • dina bankuppgifter (kontoinnehavare, bank, clearingnummer och kontonummer).

Bifoga även en kreditnota eller ett annat bevis på att varan har returnerats.

Skicka brevet eller e-postmeddelandet till:

E-postadress: omprovning@tullverket.se

Postadress:
Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Jag får en ny vara som ersättning

Om du får en ny vara som ersättning för en tidigare vara, kommer du behöva betala tull och moms för den också. Du kan ansöka om att få den tull och momsen återbetald.

  1. Returnera den ursprungliga varan till avsändaren.
  2. Skicka ett brev till oss där du ansöker om återbetalning av tull och moms. I brevet ska du bifoga bevis på att varan har returnerats, till exempel en kreditnota eller annat dokument som visar att mottagaren har godtagit returen.

    Skicka brevet till:

    Postadress:
    Tullverket
    Box 12 854
    112 98 Stockholm

Jag vill skicka en vara för reparation

Om du har ett föremål som har gått sönder och du som privatperson behöver skicka iväg det för reparation eller utbyte kan du få betala lägre tull och moms för varan när den kommer tillbaka till dig. I vissa fall kan du helt slippa betala tull och moms.

En sådan här reparation kallas för ”passiv förädling”. Passiv förädling kräver tillstånd från Tullverket.

Betala tull eller moms eller ingenting?

Om reparationen omfattas av varans garanti betalar du ingenting när varan kommer tillbaka.

Om reparationen inte omfattas av varans garanti behöver du betala

  • tull på reparationskostnaden
  • moms (som beräknas på reparationskostnaden + tullavgiften).

Om din vara är tullfri, det vill säga att tullsatsen är 0 %, betalar du bara moms som beräknas på reparationskostnaden.

Så här gör du

  1. Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis. 
  2. När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som vanligtvis är Postnord eller Schenker) som gör din importdeklaration och som du betalar avgifter och skatt till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration. Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som reparerar varan, där det framgår om det handlar om en reparation och vad du har fått betala.

Jag vill förbättra en vara

Om du som privatperson skickar iväg ett föremål som ska uppgraderas eller på annat sätt förbättras kan du få betala lägre tull och moms när du får tillbaka varan. Exempel på förbättringar är smycken som förädlas med nya stenar, musikinstrument som renoveras och kameror och klockor vars funktioner uppgraderas.

En sådan här förbättring kallas för ”bearbetning” och är en del i tullförfarandet ”passiv förädling”. Passiv förädling kräver tillstånd från Tullverket.

Vad ska du betala?

Det du behöver betala om du skickar en vara för förbättring är

  • tull på bearbetningskostnaden
  • moms (som beräknas på bearbetningskostnaden + tullavgiften).

Om din vara är tullfri, det vill säga att tullsatsen är 0 %, betalar du bara moms som beräknas på bearbetningskostnaden.

Så här gör du

  1. Skicka din vara från ett postutlämningsställe och spara det inlämningskvitto som du får. Kvittot är ditt så kallade exportbevis.
  2. När varan kommer tillbaka till dig är det oftast transportören (som vanligtvis är Postnord eller Schenker) som gör din importdeklaration och som du betalar avgifter och skatt till. För att slippa betala ska du informera transportören om att du vill göra en ”återimport efter passiv förädling”. Då ansöker transportören om passiv förädling i din importdeklaration. Transportören kan vilja se ditt exportbevis och en kopia på en faktura eller liknande från det företag som har bearbetat varan, där det framgår om det handlar om en bearbetning och vad du har fått betala. 

Jag har inte betalat någon tull

Om du har köpt en vara och upptäcker att det företag som har transporterat varan inte har tagit betalt för tull, moms och eventuellt andra avgifter behöver du meddela Tullverket att du har tagit emot en så kallad oförtullad vara. Då kan vi ta ut de avgifter som krävs för varan.

Du meddelar oss genom att skicka ett brev till:

Tullverket
Box 12 854
112 98 Stockholm

Tullverket kan ändra din tulldeklarationen om du meddelar oss inom tre år från den dag då vi godtog din tulldeklaration.


Hjälpte informationen på sidan dig? *



Jag är



Captcha *

Uppdaterad: 2017-11-30