Tullverket

Framtida tullhantering

Plan för införandet av tullkodexen

Införandet av tullkodexen sker stegvis och på den här sidan kan du följa arbetet. Tullverkets genomförandeplan uppdateras successivt och vi informerar efter hand om vilka datum som är aktuella för övergång till de olika systemen.

2025

2025: CCI, EIDR export, Summarisk utförseldeklaration + anmälan om återexport, NCTS fas 6, bevis om varors tullstatus (Pous) fas 2Förstora bilden

Klicka på bilden för att se den i större format.

Summarisk införseldeklaration, ICS2 fas 3, för sjö, väg och järnväg

Importkontrollsystemet ICS2 fas 3 införs i tre steg:

  • Transportörer (carrier) sjö 3 juni–4 december 2024
  • House filers (sändningsnivå) 4 december 2024–1 april 2025
  • ICS2 fas 3 för väg och järnväg införs 1 april–1 september 2025.

För trafik från Norge och Schweiz krävs precis som idag ingen anmälan om transportmedels ankomst eller summarisk införseldeklaration eftersom Norge och Schweiz ingår säkerhetszonen.

Centraliserad klarering import (standardtulldeklaration)

Centraliserad klarering ger möjlighet för ekonomiska aktörer att lämna sina tulldeklarationer i en medlemsstat oavsett var varorna förs in till EU. Det innebär bland annat att när förfarandet börjar tillämpas ska uppgifter som finns i tulldeklarationerna utbytas digitalt i realtid mellan de berörda medlemsstaterna. Ett centralt it-stöd för att möjliggöra detta informationsutbyte är utvecklat av EU-kommissionen, men det kräver integration och anpassning av de nationella it-stöden för import och också anpassningar av processerna.

Centraliserad klarering ska enligt arbetsprogrammet införas i två faser. Den första fasen omfattar standardtulldeklaration. Den andra fasen omfattar exempelvis förenklad och kompletterande deklaration samt registrering i deklarantens bokföring. I Sverige införs centraliserad klarering för standardtulldeklaration den 2 juni 2025. Vad gäller fas 2 pågår en analys och vi får därför återkomma med datum för när det blir möjligt att tillämpa centraliserad klarering för övriga delar.

Registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export

Registrering i deklarantens bokföring (EIDR) införs under hösten 2025.

Det blir ett krav på fler uppgifter i bokföringen, motsvarande det som gäller för förenklad deklaration. Det blir också ett krav på att lämna en anmälan till Tullverket för varje registrering som görs i bokföringen.

Summarisk utförseldeklaration och anmälan om återexport

En e-tjänst tas fram för de fall där en exportdeklaration inte ska lämnas och du istället har behov av att lämna en separat summarisk utförseldeklaration.

En e-tjänst tas också fram för anmälan om återexport, exempelvis för varor som befinner sig i tillfällig lagring och ska anmälas till återexport.

NCTS fas 6

NCTS fas 6 är en vidareutveckling av NCTS fas 5 och innebär att tullmyndigheter har möjlighet att ta emot säkerhets- och skyddsuppgifter via transiteringssystemet NCTS om så beslutas. I Sverige har Tullverket beslutat att säkerhets- och skyddsuppgifter ska lämnas i importkontrollsystemet, ICS2, det vill säga inte i transiteringssystemet.

Införandet av NCTS fas 6 sker under perioden mellan mars och september 2025.

Bevis om varors tullstatus

Pous fas 2 omfattar manifest för tulländamål. Det är ett centralt system där planen är att det ska införas samtidigt med European Maritime Single Window (EMSW) under augusti 2025, men eftersom de nationella delarna i form av MNSW (Maritime National Single Window) blir försenade pågår en analys på EU-nivå av vad detta innebär för Pous fas 2.

Om du som godkänd utfärdare använder fartygsmanifest för att bevisa tullstatus som unionsvaror kan du fortsätta att använda manifestet enligt den nuvarande modellen tills Pous fas 2 produktionssätts.

2025 och framåt: Maritime National Single Window (MNSW), anmälan om varors ankomst sjö (Ava), deklaration för tillfällig lagring sjö (DTL), uppgradering tullager, elektronisk ATA-carnet (e-ATA).Förstora bilden

Klicka på bilden för att se den i större format.

Maritime National Single Window (MNSW)

Genom Maritime National Single Window (MNSW) införs de nationella delarna av EMSW European Maritime Single Window) som ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat. I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig för denna kontaktpunkt. De uppgifter som krävs för tulländamål, exempelvis anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring, ska kunna lämnas via denna enda kontaktpunkt.

Införandet planeras i Sverige till kvartal 1 2027. MNSW kommer då att ersätta det system som idag finns i form av Maritime Single Window (MSW). Enligt tidigare plan skulle införandet ske den 15 augusti 2025. Analys pågår om vilken påverkan denna förändring i tidplanen kan ha på tullformaliteterna i form av anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring i sjöflödet. Tills vidare används befintlig övergångslösning.

Information om EMSW – Sjöfartsverket

Frågor och svar om EMSW – Sjöfartsverket

Uppgradering tullager

Det tullagersystem som vi införde 2016 behöver uppgraderas för att helt följa tullkodexen. Analys av denna uppgradering pågår.

Elektroniska ATA-carneter (e-ATA)

ATA-carneter bygger på två internationella konventioner (ATA-konventionen respektive Istanbulkonventionens bilaga A) som gör det möjligt att förenkla tullformaliteterna i samband med att varor tillfälligt förs in och ut i olika länder. I Sverige utfärdas ATA-carneter av handelskammaren, där Stockholms handelskammare är nationell garantiorganisation.

Den internationella handelskammaren (ICC) har utvecklat ett digitalt system för att ersätta dagens pappershantering. EU:s medlemsstater kommer att ansluta sig till systemet från 2025. Det är inte bestämt när Sverige ska ansluta sig. Papperscarneter kommer fortsatt att existera parallellt under en övergångsperiod till dess att samtliga kontrakterande parter i världen anslutit sig. I vissa fall kommer det därför vara nödvändigt med både papper och elektronisk version.

Sidan uppdaterades:

Vad är ändrat: Information om införanden som genomfördes 2024 har tagits bort.

Vi tar tacksamt emot förbättringsförslag men kan tyvärr inte svara på några frågor här.

Har du en fråga kan du i stället kontakta oss.


4000
Spamskydd med captcha * (obligatorisk)