Framtida tullhantering
Plan för införandet av tullkodexen
Införandet av tullkodexen sker stegvis och på den här sidan kan du följa arbetet. Tullverkets genomförandeplan uppdateras successivt och vi informerar efter hand om vilka datum som är aktuella för övergång till de olika systemen.
Pågående 2024
Summarisk införseldeklaration, ICS2 fas 3, för sjö, väg och järnväg
Importkontrollsystemet ICS2 fas 3 införs i tre steg:
- Transportörer (carrier) sjö 3 juni–4 december 2024
- House filers (sändningsnivå) 4 december 2024–1 april 2025
- ICS2 fas 3 för väg och järnväg införs 1 april–1 september 2025.
För trafik från Norge och Schweiz krävs precis som idag ingen anmälan om transportmedels ankomst eller summarisk införseldeklaration eftersom Norge och Schweiz ingår säkerhetszonen.
Nytt exportsystem
Ett nytt system för hantering av exportproceduren produktionssattes den 1 oktober 2024 med en införandeperiod fram till och med den 1 december 2024.
Förändringen innebär en digital hantering av export- och utförselprocesserna. Systemet omfattar bland annat stöd för standardtulldeklaration, förenklad deklaration, kompletterande deklaration, anmälan till utförsel och centraliserad klarering. Förändringen innebär, förutom nya it-stöd, även förändrade processer och ett nytt uppgiftslämnande för de aktörer som är involverade i utförselprocessen.
Registrering i deklarantens bokföring, anmälan om återexport samt summarisk utförseldeklaration som lämnas separat införs under 2025.
Deklaration för tillfällig lagring flyg
En digital deklaration för tillfällig lagring för flygförsändelser produktionssattes den 8 oktober 2024 med en införandeperiod fram till 31 december 2024. Fram till dess används de övergångslösningar som finns idag. För flyg innebär det att deklarationen för tillfällig lagring lämnas via e-post. Det är också möjligt att i flygflödet, för sändningar som omfattas av IOSS, betrakta en i förväg inlämnad lågvärdedeklaration (H7) som en deklaration för tillfällig lagring.
Registrering i deklarantens bokföring import (EIDR)
Införandet av registrering i deklarantens bokföring för import sker den 4 november 2024 med en införandeperiod fram till och med den 31 december 2024. Det blir ett krav på fler uppgifter i bokföringen, motsvarande det som gäller för förenklad deklaration. Det blir också ett krav på att lämna en anmälan till Tullverket för varje registrering som görs i bokföringen.
Gränspassagelösning Norge
Från och med den 18 november 2024 finns möjlighet till digital gränspassage för utförsel från Sverige/EU och norsk införsel genom att använda det norska systemet Digitoll.
I Svinesund och Örje används en kameralösning. Detta innebär att chauffören i de flesta fall kan åka förbi tullkontoret utan att gå in på tullexpeditionen. Vid övriga bemannade tullkontor kommer det successivt att införas automater inne på expeditionerna där chauffören genom att ange sitt bilnummer enkelt kan passera gränsen.
Möjligheten att gå in på tullkontoret och hantera sin utförsel manuellt på expeditionerna finns kvar.
2025
Centraliserad klarering import (standardtulldeklaration)
Centraliserad klarering ger möjlighet för ekonomiska aktörer att lämna sina tulldeklarationer i en medlemsstat oavsett var varorna förs in till EU. Det innebär bland annat att när förfarandet börjar tillämpas ska uppgifter som finns i tulldeklarationerna utbytas digitalt i realtid mellan de berörda medlemsstaterna. Ett centralt it-stöd för att möjliggöra detta informationsutbyte är utvecklat av EU-kommissionen, men det kräver integration och anpassning av de nationella it-stöden för import och också anpassningar av processerna.
Centraliserad klarering ska enligt arbetsprogrammet införas i två faser. Den första fasen omfattar standardtulldeklaration. Den andra fasen omfattar exempelvis förenklad och kompletterande deklaration samt registrering i deklarantens bokföring. I Sverige införs centraliserad klarering för standardtulldeklaration den 2 juni 2025. Vad gäller fas 2 pågår en analys och vi får därför återkomma med datum för när det blir möjligt att tillämpa centraliserad klarering för övriga delar.
Registrering i deklarantens bokföring (EIDR) export
Registrering i deklarantens bokföring (EIDR) införs under hösten 2025.
Det blir ett krav på fler uppgifter i bokföringen, motsvarande det som gäller för förenklad deklaration. Det blir också ett krav på att lämna en anmälan till Tullverket för varje registrering som görs i bokföringen.
Summarisk utförseldeklaration och anmälan om återexport
En e-tjänst tas fram för de fall där en exportdeklaration inte ska lämnas och du istället har behov av att lämna en separat summarisk utförseldeklaration.
En e-tjänst tas också fram för anmälan om återexport, exempelvis för varor som befinner sig i tillfällig lagring och ska anmälas till återexport.
NCTS fas 6
NCTS fas 6 är en vidareutveckling av NCTS fas 5 och innebär att tullmyndigheter har möjlighet att ta emot säkerhets- och skyddsuppgifter via transiteringssystemet NCTS om så beslutas. I Sverige har Tullverket beslutat att säkerhets- och skyddsuppgifter ska lämnas i importkontrollsystemet, ICS2, det vill säga inte i transiteringssystemet.
Införandet av NCTS fas 6 sker under perioden mellan mars och september 2025.
Bevis om varors tullstatus
Pous fas 2 omfattar manifest för tulländamål. Det är ett centralt system där planen är att det ska införas samtidigt med European Maritime Single Window (EMSW) under augusti 2025, men eftersom de nationella delarna i form av MNSW (Maritime National Single Window) blir försenade pågår en analys på EU-nivå av vad detta innebär för Pous fas 2.
Om du som godkänd utfärdare använder fartygsmanifest för att bevisa tullstatus som unionsvaror kan du fortsätta att använda manifestet enligt den nuvarande modellen tills Pous fas 2 produktionssätts.
Maritime National Single Window (MNSW)
Genom Maritime National Single Window (MNSW) införs de nationella delarna av EMSW European Maritime Single Window) som ska möjliggöra att all fartygsrapportering ska kunna ske till en kontaktpunkt per medlemsstat. I Sverige är det Sjöfartsverket som är ansvarig för denna kontaktpunkt. De uppgifter som krävs för tulländamål, exempelvis anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring, ska kunna lämnas via denna enda kontaktpunkt.
Införandet planeras i Sverige till kvartal 1 2027. MNSW kommer då att ersätta det system som idag finns i form av Maritime Single Window (MSW). Enligt tidigare plan skulle införandet ske den 15 augusti 2025. Analys pågår om vilken påverkan denna förändring i tidplanen kan ha på tullformaliteterna i form av anmälan om varors ankomst och tillfällig lagring i sjöflödet. Tills vidare används befintlig övergångslösning.
Uppgradering tullager
Det tullagersystem som vi införde 2016 behöver uppgraderas för att helt följa tullkodexen. Analys av denna uppgradering pågår.
Elektroniska ATA-carneter (e-ATA)
ATA-carneter bygger på två internationella konventioner (ATA-konventionen respektive Istanbulkonventionens bilaga A) som gör det möjligt att förenkla tullformaliteterna i samband med att varor tillfälligt förs in och ut i olika länder. I Sverige utfärdas ATA-carneter av handelskammaren, där Stockholms handelskammare är nationell garantiorganisation.
Den internationella handelskammaren (ICC) har utvecklat ett digitalt system för att ersätta dagens pappershantering. EU:s medlemsstater kommer att ansluta sig till systemet från 2025. Det är inte bestämt när Sverige ska ansluta sig. Papperscarneter kommer fortsatt att existera parallellt under en övergångsperiod till dess att samtliga kontrakterande parter i världen anslutit sig. I vissa fall kommer det därför vara nödvändigt med både papper och elektronisk version.
Sidan uppdaterades:
Vad är ändrat: Justerat datum: registrering i deklarantens bokföring (EIDR) införs under hösten 2025.