Tullverket

Att handla på internet

Nuförtiden handlar många människor varor på internet.
Det har blivit lättare att köpa varor från andra länder.

Men tänk då på detta:

Priserna kan vara annorlunda.
Ibland kan det vara praktiskt att handla på internet.
Men det finns sådant som du bör tänka på.
Priset kanske inte alltid stämmer.
En del företag skriver inte att du också ska betala för porto
när de skickar dig det du har köpt.
Tänk på att priset kan bli dyrare
än vad du har tänkt dig från början.

Ett exempel är om du köper CD-skivor från USA.
Priset på internet är 1 350 kronor.
Men då ska du också betala
för att CD-skivorna ska skickas till Sverige.
Det kostar 50 kronor.
Tullavgiften är 91 kronor.
Momsen är 362 kronor.
Postnord tar 125 kronor.
Det blir till sist 1 936 kronor.

Om du handlar en vara på internet från ett annat EU-land
slipper du betala tullavgiften.
Men du måste ändå betala
för att få varan skickad till dig.

Vissa varor är förbjudna i Sverige att köpa på internet
eller på postorder.
Du får inte köpa livsmedel från djur, vissa mediciner,
narkotika, vapen eller alkohol.

Vill du vet mer kan du ringa till
Tullverkets informationstjänst,
telefonnummer 0771 - 520 520.