Tullverket

Tullverkets logotyp. Tillbaka till startsidan

Frågor och svar om föranmälan av varor

1. Vem har ansvar för att föranmälan lämnas?
Svar: När det gäller varor som förs in till EU är det transportören som är ansvarig för att lämna föranmälan en viss tid före importen. Ansvaret för att föranmälan kommer in till en tullmyndighet kan överlåtas till annan part. En fullmakt ska finnas.

När varor förs ut från EU kommer föranmälan i de flesta fall att inkluderas i exportdeklarationen och då ligger ansvaret hos deklaranten (exportören). Ansvaret för att föranmälan kommer in till Tullverket kan överlåtas till annan part. En fullmakt ska finnas.

I de fall det inte krävs någon exportdeklaration är transportören ansvarig för att skicka in en summarisk utförseldeklaration. Även i detta fall kan ansvaret överlåtas till annan part. En fullmakt ska finnas.

2. Vad händer om föranmälan inte lämnas?
Svar: Transporten stoppas i väntan på att föranmälan lämnas in och att riskanalys genomförs.

3. Kommer man att kunna slå ihop olika föranmälningar till en föranmälan till exempel om varorna kommer med båt?
Svar: Samma avsändare och samma mottagare kan ha samma föranmälan men är det inte det så ska varje sändning ha en egen föranmälan.

4. Kommer en leverantör i ett land utanför EU kunna lämna föranmälan?
Svar: Det finns inget krav på att vara etablerad i gemenskapen för att få lämna föranmälan, men för att få tillstånd till elektronisk uppgiftslämning krävs det att du är etablerad i gemenskapen. Om en leverantör i ett land utanför EU vill lämna föranmälan, kan denne anlita ett ombud som är etablerad i gemenskapen.

5. Vilka länder ingår i säkerhetszonen?
Svar: Samtliga EU-länder samt Norge och Schweiz ingår i EU:s säkerhetszon.
Det innebär att du kan utelämna uppgifter om föranmälan i exportdeklarationen i de fall du exporterar till Norge eller Schweiz. Det innebär också att du inte behöver lämna summarisk in- och utförseldeklaration vid handel med dessa länder.

6. Var ska omdestineringar skickas?
Svar: Omdestineringar ska skickas dit man har skickat föranmälan, det vill säga införseltullkontoret. De uppgifter som ska finnas med i detta meddelande finns i tabell 6 i Kommissionens förordning 1875/2006.

7. Till vilket tullkontor ska ändringar skickas vid införsel?
Svar: Ändringar ska vid införsel lämnas till första införseltullkontor.

8. Vad händer om förhållandena ändras efter det att föranmälan lämnats, men innan varorna lämnat gemenskapen?
Svar: Föranmälan ska lämnas som en del av exportdeklarationen. I normalfallet är föranmälan därför ingen separat aktivitet eller ett separat dokument - det ingår i exportdeklarationen. Om en exportdeklaration lämnats till exporttullkontoret och förhållandena ändras därefter, men innan varorna lämnar gemenskapen, får deklaranten vända sig till exporttullkontoret och "byta ut" den lämnade exportdeklarationen mot en ny sådan. Utgångsläget är att exporttullkontoret är det behöriga kontoret när uppgifterna behöver ändras. Detta innebär dock att en ny riskanalys behöver genomföras och innan varorna kan gå iväg behöver du invänta ett nytt meddelande från tullen.

9. En fråga angående det reducerade uppgiftslämnandet för AEO-certifikat säkerhet och skydd. En importör är AEO-certifierad och anlitar ombud som är AEO-certifierad, men en transportör som inte är AEO. Ombudet kommer att lämna föranmälan. Får ombudet lämna färre uppgifter i föranmälan i detta fall?
Svar: Den som lämnar föranmälan samt den som denna aktör företräder ska vara AEO certifierad inom säkerhet och skydd, eller kombinationen tullförenklingar och säkerhet/skydd. För att transportören ska kunna fråntas ansvar för inlämnandet av föranmälan ska denne överlåta det ansvaret och skyldigheten till annan part genom en fullmakt. Om transportören i detta exempel har överlåtit ansvaret till ombudet eller importören (importören i sin tur överlåter detta till ombudet) så behöver inte transportören var certifierad. Men om denne ska göra föranmälan så behöver han vara certifierad för att kunna lämna föranmälan enligt det reducerade uppgiftslämnandet.

10. Hur kommer det att fungera med containrar där AEO certifierade aktörer har varor tillsammans med de som inte är AEO?
Svar: Tyvärr kommer man inte att fullt ut kunna utnyttja sin status som AEO om varorna blandas. Det mest gynnsamma kommer att vara att inte blanda varorna eller att alla aktörerna blir AEO.

11. Vilka AEO-certifikat behöver ett företag söka för att få lättnader så som uppgiftslämnandet, val av kontrollplats och meddelande att kontroll ska göras och så vidare?
Svar: För att få lämna reducerat antal uppgifter behövs certifikatet "Säkerhet och skydd". För att kunna få möjlighet till att bli underrättad om att en kontroll ska göras behövs certifikatet "Säkerhet och Skydd". För att få möjlighet att välja en alternativ kontrollplats, eller utsättas för färre antal kontroller, eller om man utsätts för en kontroll bli prioriterad, behövs något av följande certifikat: "Tullförenklingar" eller "Säkerhet och Skydd". Förenklad tillståndshantering kräver certifikatet "Tullförenklingar". Har du kombinationen "Tullförenklingar/Säkerhet och skydd" har du givetvis tillgång till alla de fördelar som ett AEO-certifierat företag kan få.

12. Får man något bevis från Tullverket att föranmälan har kommit fram?
Svar: Ett svarsmeddelande skickas till den som skickar in föranmälan. Om föranmälan mottagits kommer ett positivt meddelande som bekräftar detta och också anger vilket Movement Reference Number (MRN) föranmälan fått. Om föranmälan inte mottagits kommer ett negativt svarsmeddelande med felkoder som pekar ut vilka fel som finns så att dessa kan rättas och föranmälan skickas igen.

13. Vilka uppgifter ska lämnas i föranmälan/summarisk införseldeklaration?
Svar: Summarisk införseldeklaration

14. Vilka uppgifter ska lämnas i föranmälan/summarisk utförseldeklaration?
Svar: Summarisk utförseldeklaration

15. Vad händer om man inte kan lämna en obligatorisk uppgift på grund av att gods lastas om innan varorna lämnar EU? Exempel på en sådan uppgift är containernummer.
Svar: Då får man använda det containernummer som finns när exportdeklarationen ska lämnas här i Sverige.

16. Hur definieras expressändningar?
Svar: Definition: En expressförsändelse är en enskild försändelse som fraktas med hjälp av en integrerad tjänst med påskyndad/tidsbestämd hämtning, transport, tullklarering och leverans av paket samtidigt som man följer sådana försändelser och håller kontroll över dem under hela leveransen (enligt Kommissionens förordning 1875/2006 Bilaga 30a, anmärkning 4.3). Definitionen är inte styrd till något speciellt transportsätt.

17. Vad gäller för flyttsaker?
Svar: Flyttsaker ska föranmälas precis som allt annat gods.

18. Vid vilka tillfällen behöver jag som privatperson lämna föranmälan?
Svar: Som privatperson behöver du inte lämna föranmälan på de varor som du medför i ditt personliga bagage. Resten ska föranmälas.

19. Vi är verksamma och lagrar våra varor i Jönköping. Vi skickar ofta vårt gods på export från Jönköping och ner genom EU med bil. Vilken tidsfrist gäller för exportdeklaration med föranmälanuppgifter?
Svar: Vad gäller tidsfristen måste ni uppfylla reglerna både för export och föranmälan. Reglerna för export säger att exportdeklarationen måste göras innan varorna lämnar er lagringsplats och går iväg på export. Reglerna för föranmälan säger i detta fall att tidsfristen för föranmälan är 1 timme innan avgång från utfartstullkontoret, eftersom varorna lämnar EU med bil. I och med att ni troligtvis har mer än 1 timmes bilfärd till utfartstullkontoret i annat EU-land uppfyller ni tidsfristen för föranmälan per automatik när ni skickar in er exportdeklaration innan varorna går iväg på export. Därmed behöver ni i detta fall inte tänka på tidsfristerna för föranmälan, utan det räcker att ni skickar in er exportdeklaration och inväntar exportmedgivandet (ZEM) innan varorna går iväg på export.

20. När vi har exportgods som går med feederbåt från Göteborgs hamn till Rotterdam, där lastas varorna om till annan båt som lämnar EU, vad är det för tidsfrist då?
Svar: Ni måste uppfylla reglerna för export och föranmälan vad gäller tidsfristen.
Reglerna för export säger att exportdeklarationen måste göras innan varorna lämnar er lagringsplats och går iväg på export. Reglerna för föranmälan säger att tidsfristen i detta fall är 24 timmar innan varorna lastas på det fartyg som ska lämna gemenskapen, dvs. innan varorna lastas på fartyget i Rotterdam. Det tar troligtvis mer än 24 timmar från det att varorna går iväg på export till dess att varorna lastas på det fartyg som lämnar EU i Rotterdam. Därmed uppfyller ni tidsfristerna för föranmälan och det räcker att ni skickar in exportdeklarationen och inväntar exportmedgivandet (ZEM) innan varorna går iväg på export.

21. Försvinner tull-id den 1 juli 2009?
Svar: Nej, tull-id försvinner inte. Däremot tillkommer MRN (Movement Reference Number) som används vid kommunikation med andra medlemsländer i EU.

22. Vad är genomgående frakthandling och varför ska vi använda den?
Svar: En genomgående frakthandling är en frakthandling på vilken varorna transporteras till annan ort inom EU där varan slutligen lämnar gemenskapens tullområde. Frakthandlingen ska vara ställd till ort utanför EU.

Genomgående frakthandling är något ni kan använda för att göra er indirekta export direkt. Den direkta exporten avslutas då i Sverige (även om varorna går via annat EU-land och ut från EU). Reglerna om genomgående frakthandling hittar du i artiklarna 793.2 andra stycket b och 796d i kommissionens förordning (EEG) nr 2454/93.

Dela:
Kontakta oss  •  Prenumerera på information  •  Om webbplatsen  •  Om kakor (Cookies)